Sterrenkijker oktober 2019 

Wat hebben we weer hard gewerkt afgelopen periode! 

We hebben ook andere dingen gedaan, onder andere met de klas een filmpje gemaakt met het cultuurmenu en groep 7 heeft Democracity gedaan in het stadhuis van Terneuzen. Iedereen die heeft gereden: super bedankt!

Nu zijn we druk bezig met de kinderboekenweek. Het thema is op Reis.

Samen met de klas werken we over verschillende rivieren. We zoeken informatie en gaan daarna de rivieren een beetje “nabouwen”.

We hopen dat jullie 10 oktober allemaal komen om ze te bewonderen!   

Groep 7 mag lid worden van de Jeugdnatuurwacht! De kinderen hebben een brief mee naar huis gekregen. 

En…… vrijdag 8 november hebben we een dropping!! Verdere info volgt! 

Vanaf eind oktober gaan we aan de slag met de spreekbeurten. In de klas, bij de deur, hangt een rooster wanneer iedereen aan de beurt is. Ook zullen we het noteren bij het huiswerk op de website. 

De kinderen krijgen komende week een informatieblad mee naar huis waarop staat hoe je een spreekbeurt maakt. 

Met thema heeft juf Rianne het aardrijkskunde thema: de kaart/metropool afgerond. Na de vakantie starten we met een nieuw natuurthema. Juf Tonja heeft het thema Je eigen huis bijna afgerond en gaat daarna werken over Jagers en boeren (geschiedenis).

Tijdens de lessen kunstzinnige vorming hebben we gewerkt aan de opdracht Hippe slippers. Nu werken we aan de opdracht Je eigen kamer/huis. Schoenendozen worden omgetoverd tot de prachtigste vertrekken! Met veel enthousiasme worden allerlei creatieve oplossingen worden bedacht! Na de kinderboekenweek gaan we deze opdracht afmaken.

Elke week kiezen we een Ster van de week die elke dag een compliment van de klas krijgt. De sterren van de week waren: Jayden, Steven, Noa P en S en Jannes. 

De Bijbelverhalen gaan deze weken over David en Salomo.  

Hierna volgt informatie over een aantal vakken: 

Groep 6 

*rekenen: +, -, x en : sommen herhalen. cijferend optellen, vakken op een kaart zoeken en benoemen, 

*spelling: woorden met een c maar je hoort een k.  Woorden met kort of lange klank. Als je een lange klank hoort: mo-len, dan schrijf je er maar 1. Hoor je een korte klank: mo-llen, dan schrijf je er 2. Ook oefenen we verder met het schrijven van de persoonsvorm. 

*Taal: we leren wat een aanwijzend, persoonlijk voornaamwoord is, een kort verhaal schrijven, wat een voegwoord is. Ook wat een reclametekst is en we hebben het over pictogrammen. 

 *Topo: we hebben net Zeeland geleerd. Nu zijn Groningen en Drenthe aan de beurt. 

*Engels: Shoppen, boodschappen doen. We leren woorden die daar mee te maken hebben en we leren korte dialogen van een gesprek in de supermarkt/winkel.  

 

Groep 7 

*rekenen: +, -, x en : sommen herhalen. We leren rekenen met grote getallen en het metriek stelsel komt weer aan de orde. Oppervlakte omrekenen. 

*spelling: natuurlijk gaan we verder met de werkwoorden. Persoonsvorm in de verleden tijd, wanneer schrijf je te/ten of de/den. Aardrijkskunde namen met een hoofdletter.  Woorden met th-. 

*Taal: we leren wat een bezittelijk voornaamwoord is en wat een lijdend voorwerp is en herhalen een persoonlijk voornaamwoord. Is wat lastig is maar wat we gaan oefenen is om een zin te verdelen in zinsdelen. Hoe worden daarna de zinsdelen genoemd? 

* Topo: we hebben net Noord-Europa gehad. Nu gaan we aan de slag met België en Luxemburg.

*Engels: Shoppen, boodschappen doen. We leren woorden die daar mee te maken hebben en we leren korte dialogen van een gesprek in de supermarkt/winkel.

Het huiswerk staat op de website van de school.

We wensen jullie alvast een fijne vakantie, 

 

Vriendelijke groeten, juf Rianne en juf Tonja